7bf15d9b-83cb-4501-9318-0ca33c9d2dc7

آموزشگاه موسیقی در قرچک

آموزش اصولی انواع ساز

آموزش گیتار

آموزش ویولن

آموزش پیانو

آموزش خوانندگی 

سلفژ و صداسازی

 

آموزش دف

آموزش تمبک

آموزش تار و سه تار

آموزش سنتور،

آموزش تئوری موسیقی

آموزش آهنگسازی

آموزش موسیقی کودک

آموزشگاه موسیقی جاوید در قرچک  با بهره گیری از اساتید برجسته دانشکده و کنسرواتوار موسیقی سعی در بهبود آموزش اصولی موسیقی در قرچک نموده است

 

فروش لوازم جانبی موسیقی

فروش انواع ساز

فروش لوازم جانبی موسیقی

گوشه های موسیقی ایرانی را در آموزشگاه موسیقی در قرچک بشناسید

admin
25 آبان 1402
زمان مطالعه را وارد کنید دقیقه زمان برای مطالعه
امتیاز بدهید

آموزشگاه موسیقی جاوید

شرایط کلاسها

معرفی دوره ها

درباره ما

ارتباط با ما

 

مقاله

گوشه های موسیقی ایرانی 

 این مقاله در آموزشگاه موسیقی جاوید در قرچک تهیه شده است.

گوشه های موسیقی ایرانی از بخشهای کلیدی موسیقی سنتی و ایرانی است. دنیای موسیقی سنتی ایرانی بسیار گسترده است و برای خیلی از مردم ناشناخته می باشد. برای شناخت آن باید راجع به موسیقی سنتی ، دستگاه ها و گوشه ها اطلاعات داشته باشیم.

 

گوشه در موسیقی چیست؟

گوشه های موسیقی ایرانی در موسیقی سنتی کوچک ترین و مهم ترین عنصر در موسیقی نامیده می شوند. از بهم پیوستن چند گوشه، آواز یا دستگاه تشکیل می شود که با هم در گام، کوک و فواصل نت هم‌ آهنگی دارند. برای شناخت موسیقی سنتی ایرانی نیاز است که با تمام گوشه های ایرانی آشنا شوید. هر نوازنده موسیقی ایرانی با یادگیری گوشه های موسیقی ایرانی و با تمرین های پی در پی می تواند با استفاده از این گوشه ها بداهه نوازی کند. در ردیف میرزا عبدالله به روایت زنده یاد نورعلی خان برومند حدوداً 300 گوشه روایت شده است که ما چند مورد را در اینجا بیان می کنیم.

گوشه های موسیقی ایرانی را در آموزشگاه موسیقی قرچک بشناسید

گوشه های موسیقی ایرانی را در آموزشگاه موسیقی جاوید بیاموزید 

انواع گوشه های موسیقی ایرانی

گوشه ها اسم های مختلفی دارند و هر کدام به دستگاه و مکتب خاصی تعلق می گیرند. هر دستگاه موسیقی و یا آواز داراى تعدادى گوشه است که داراى تقسیمات جزء نیست و وسعت آن از حدود هفت نت تجاوز نمی کند.

 

گوشه های دستگاه سه گاه

درآمد سه گاه، قفقازی، زنگ شتر، جغنایی، کرشمه، شاه ختایی، مثنوی، زابل، نفیر، مسیحی، مویه، بسته نگار، مخالف، نغمه، حزین، مخالف، بسته نگار از گوشه های دستگاه سه گاه محسوب می شوند.

 

گوشه های دستگاه همایون

درآمد، زنگ شتر، موالیان، چکاوک، طرز، بیداد، بیداد کت، نی داوود، باوی، سوز و کداز، ابول چپ، لیلی و مجنون، راوندی، نوروز عرب، نفیر، فرنگ، زابل ، بیات، عجم، شوشتری، منصوری، موالیان، بختیاری، دلنواز، جامه داران، نی ریز، صوفی نامه از گوشه های دستگاه همایون می باشند.

 

گوشه های دستگاه شور

درآمد، خارا، اصول، هداوندی، مثنوی، رهاب، شهناز، رضوی، قرچه و حسینی، بیات کرد، قرچه، تصنیف، رضوی، کاروانی، کرشمه، روح الارواح، جوادخانی، مجلس افروز از گوشه های دستگاه شور می باشند.

 

گوشه های دستگاه چهارگاه

درآمد، پیش زنگوله، زنگوله، کرشمه، زنگ شتر، لزگی، چهار باره، شب فرح، رهامی، شاه ختایی، بسته نگار، فرود،‌ حصار، مخالف، حاجی حسنی، مغلوب، نغمه، ناقوس، مخالف، پهلوی، منصوری، تصنیف از گوشه های دستگاه چهارگاه می باشند.

 

گوشه های دستگاه ماهور

حصار ( این گوشه شباهت به گوشه حصار در دستگاه ماهور دارد)، درآمد، گشایش، مقدمه داد، داد، مجلس‌افروز، دلکش، خسروانی، خاوران، طرب انگیز، نیشابورک، طوسی، مرادخانی، فیلی، زیرافکند، نیریز، شکسته، عراق، حزین، کرشمه، زنگوله، راک هندی، راک کشمیر، راک عبدالله، کرشمه راک، صفیر راک، مثنوی، ساقی‌نامه از گوشه های دستگاه ماهور می باشند.

گوشه های دستگاه نوا

درآمد‌ها، کرشمه، گردانیه، بیات راجه، عشاق، محیر، حزین، زنگوله، نهفت، گوشت، عشیران، نیشابورک، عراق، مجسلی، خجسته، حسینی، بوسلیک، رَهاوی، آواز مسیحی، ناقوس، نیریز از گوشه های دستگاه نوا هستند.

 

گوشه‌های دستگاه راست پنجگاه

درآمد راست، کاروانی، نیریز صغیر و کبیر، طوسی، بحرنور، روح افزا، پنجگاه، پروانه، زنگوله صغیر و کبیر، بیات عجم، نغمه، ماوارأنهر، مبرق، قرچه از گوشه های دستگاه راست پنجگاه محسوب می شوند.

 

گوشه های موسیقی ایرانی

در ردیف موسیقی ایرانی چند آواز اصلی وجود دارد که از مجموعه ای از گوشه ها تشکیل شده اند. این آوازها عضوی از دستگاه های مختلف هستند اما به خاطر شباهت از دستگاه مورد نظر جدا شده و به شکل یک آواز درآمده اند.

 

آواز افشاری

آواز افشاری آوازی غم انگیز است و دارای حالتی بسیار خوش و دلپسند می باشد. گوشه های این دستگاه شامل: افشاری، راست، عبری، صدری، صبری، سرحدی، مبرقع، دره گزی، عاشق کش، صلایی، خجندی، نهیب، مویه افشاری، ایلخانی، عراق، قرایی، حزین، زنگنه، دل انگیزان، قفل رومی، دیر راهب، مسیح، زنگوله، مثنوی افشاری می باشد.

 

آواز دشتی

این نوع آواز را می توان به موسیقی شمال به ویژه آواز در استان گیلان اختصاص داد. گوشه های آن شامل: دشتی، کرد بیات، سروی، دیلمی، سملی، حاجیانی، جونقانی، غم انگیز، دیلمان، گیلکی، کوهستانی، خلیل خوانی، دماوندی، جانگداز، زرقانی، بیات شیراز، ارمی، قاسم آبادی، بیدگانی، مرادخانی، اسکندری، دره شوری، بیات راجه، خجسته، عشاق، عذار، عزال، بوسلیک، عشیران، طرب انگیز، کتایونی، لری یا تنگسیری، شهر آشوب، شهناز، سلمک، چهار تحریر، مثنوی دشتی می باشد.

آواز ابوعطا

آواز ابوعطا غم‌انگیز و سوزناک توصیف شده ‌است و احساس آن با دستگاه شور نزدیکی دارد. بخشی از موسیقی مذهبی ایران نظیر اذان و قرائت قرآن معمولاً در گوشهٔ حجاز اجرا می‌شود. این گوشه دارای حال و هوای عربی توصیف شده‌ است.

 

آلبوم آتش در نیستان شهرام ناظری و تصنیف بهار دلکش محمدرضا شجریان از نمونه های این آواز هستند.

 

آموزش سازهای ایرانی در آموزشگاه موسیقی جاوید در قرچک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

02136121986
فیلدهای قابل نمایش را انتخاب کنید. بقیه فیلد ها مخفی خواهند شد
  • تصویر
  • کد محصول
  • نمره
  • قیمت
  • موجود
  • دسترسی
  • توضیح
  • عرض
  • اندازه
  • ویژگی ها
  • فیلد دلخواه
مقایسه